עונת האגסים האמריקאים – ירוקים, אדומים וחומים, בטעם קרמלי מתוק-חמצמץ ומרווה

אני, שמאוד אוהבת אגסים, מסתפקת (בכל פעם מחדש) באגס גדול וטעים – מרוצה מהטעם, מתחושת הרוויה ומההרגשה הנוחה שנותרת בפה בלי שיתעורר הצורך לעוד ועוד. שמחתי להכיר אגסים חדשים – אגסים אמריקאים, שמסתבר שהם מאוד פופולריים בארץ. האגסים אוהבים קור וטוב להם לגדול במדינות כמו וושינגטון ואורגון, הממוקמות לרגלי הרי הרוקיס המושלגים. האגסים האמריקאים עסיסיים מאד עם טעם קרמלי מתוק-חמצמץ מרווה ומשביע. השלושה המובילים בארץ הם שניים מזן "אנג'ו" (Anjou – האחד ירוק והשני אדום) ומזן "בוסק" (Bosc – שצבעו חום) והוא שומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורות גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה.

על כל זה שמעתי באירוע ההשקה השנתי, שערך "איש האגסים" הישראלי – יובל בר-נר, המוכר לכולנו מתוכנית הבישול בערוץ האוכל שעוסקת באגסים. בנוסף, הוציא יובל בר-נר לאור ספר מתכוני אגסים מקוריים. האירוע נערך בבית הספר לקולינריה "דנון" בנמל תל אביב והשפים, בהובלת השף חגי לרנר, הנעימו את האירוע במגוון מנות טעימות עם אגסים. בהזדמנות זו, למדנו כי בישראל יש גוף שנקרא "מועצת האגסים האמריקאית בישראל" והוא מייצג כ-1,600 מגדלי אגסים מצפון מערב ארה"ב ובכלל, ישראל נחשבת למעצמה בכל הנוגע לצריכת אגסים. מדי שנה אנחנו, הישראלים, רוכשים כ-35 אלף טון אגסים, מתוכם כ-25 אלף טון מגודלים בארץ והשאר מיובאים מאירופה ובעיקר מצפון מערב ארה"ב.

באירוע ההשקה, הסבירה לנו הדיאטנית הקלינית ענבל אמיר (המתמחה בעבודה עם נשים ונוער בכל מה שקשור לאכילה רגשית), כי אחד היתרונות הבולטים של האגס הוא שניתן וטעים לאכול אותו כמעט בכל צורה (בצורתו הטבעית, לפתן, מיץ, פרי מיובש) ושהוא משתלב ומשדרג מגוון רחב של מזונות (משקאות אלכוהוליים, אפייה, בישול, צלייה, ריבות, עוגות, סלטים, בשר, עוף, דגים, דייסות קוואקר, גבינות, ואפילו שוקולד) ומשתלב טוב עם תבלינים (כמו קינמון). עדיפות לאכילת הפרי בשלמותו בשל התכולה הגבוהה של אנטי-אוקסידנטים וסיבים, שנמצאים בקליפתו.

בדומה לבננות ולאבוקדו, גם האגסים אינם מבשילים על העץ, אלא יש להם תקופת הבשלה של 7 – 10 ימים מהקטיף, בטמפרטורת החדר. מכאן, שמומלץ לקנות אגסים כשהם קשים, לקשט איתם את השולחן ומדי פעם לבדוק את צוואר האגס. כאשר מרגישים שצוואר האגס כבר מעט רך, זה הסימן לכך שהאגס הבשיל ויש להכניסו למקרר – ללא יותר משבוע, לפני שירקיב. להאצת ההבשלה (מחוץ למקרר) ניתן להכניס את האגס לשקית נייר בטמפרטורת החדר. כדאי לדעת כי לא טוב לשמור או להבשיל אגסים בשקית ניילון אטומה ולא לאחסנם ליד מוצרי מזון בעלי ריח חזק (כי אגסים סופגים ריחות).

היתרון התזונתי של האגסים נובע מהיותם דלי קלוריות, באופן יחסי למנה. לדברי הדיאטנית ענבל אמיר, אגס בינוני מכיל בממוצע כ-108 קלוריות, עשיר במים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים וכמעט נטול-שומן. היבט מאוד חשוב הוא היותם מקור מצוין לסיבים מסיסים ולא מסיסים, שחיוניים לבריאות מערכת העיכול, מסייעים בשמירת סדירות המעי והקלה על עצירות ונותנים תחושת שובע לאורך זמן.

באגס בינוני יש כ-24% מהצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, כ -13% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C, 8% מהצריכה המומלצת של ויטמין K (החשוב לבריאות הלב), 5% מהצריכה המומלצת של מגנזיום ואשלגן וכ-16% מהצריכה היומית המומלצת של נחושת (שלה חלק בתפקוד מערכת החיסון, בעיקר בהיבט אנטי דלקתי, בתפקוד של מערכת העצבים ובמטבוליזם של כולסטרול), ניאצין (שמוכר יותר בשם ויטמין B3) ופולאט החשובים לתפקוד התאים ולוקחים חלק בתהליך יצירת אנרגיה, נגזרת של ויטמין A (לבריאות העור ולתהליך ריפוי פצעים בעור).

מבין המתכונים, המאוד שווים, שקיבלנו באירוע, לאחר טעימת המנות המצוינות – אני חייבת לשתף אתכם במתכון הכי קל, מזמין – וטעים בטירוף:

קינוח גלידת אגסים ב-5 דקות (הכמות ל 6 – 8 מנות):

החומרים: 6 אגסי "אנג'ו" אמריקאים ירוקים ובשלים

מיכל שמנת מתוקה להקצפה

כף גדושה של תרכיז לימון קפוא ("פריגת" ודומיו)

אופן ההכנה: חותכים את האגסים לקוביות (בגודל שיכנסו למעבד מזון) ומקפיאים אותם במקפיא. לאחר שקפאו, מכניסים אותם למעבד מזון ומרסקים. תוך כדי פעולת המעבד, מוסיפים מיכל שמנת מתוקה וכף גדושה של תרכיז לימון קפוא. מעבדים עד לקבלת גלידה חלקה והומוגנית.

מגישים עם עוגייה או מקשטים בשוקולד חם.

לינק לסרטון שהציג יובל בר-נר: www.youtube.com/watch?v=ZFDExOrSSCE

לפרטים נוספים והמון מתכונים, היכנסו לאחר הבית: www.usapears.co.il

צילום: דן בר דב, נדיה היבא, שוש חזן

סגור לתגובות.